• فهرست مقالات چاپ شده

  • 1. ارزیابی و فیزیکال تراپی اختلالات مفصل سایکروایلیاک با رویکرد درمان های دستی، نویسنده: زهرا خدابخشی ، زهرا فخاری، انتشارات طلیعه نور قم، سال ۹۲، شابک 9789642560844، موضوع: ربات مفصل- تست های عملکردی- درمان های مالیگان
    2. ترجمه آناتومی گری برای دانشجویان (جلد ۱،۲و۳)، نویسنده: ریچارد درک، مترجم: دکتر محمد اکبری، انتشارات ابن سینا تهران، سال ۹۲، شابک 9789647150378، موضوع: آناتومی سطحی- آناتومی بالینی- بررسی اجمالی
    3. ترجمه نوروآناتومی، نویسنده: ریچارد اسنل، مترجم: دکتر محمد اکبری، انتشارات نسل فردا تهران، شابک 9789642536351، موضوع: نوروآناتومی بالینی- اعصاب- کالبد شناسی
  • جوایز:

    ۱- جایزه حکیم جرجانی در جشنواره ابن سینا،1392، دکتر نسرین ناصری
    ۲- جایزه محقق برتر جشنواره رازی، 1390، دکتر نورالدین نخستین انصاری
    ۳- جایزه حکیم جرجانی در جشنواره ابن سینا، 1389، دکتر نورالدین نخستین انصاری
    ۴- جایزه جشنواره رازی، 2009، دکتر محمد رضا هادیان

    اختراعات:

    ۱- ابزار تحریک مکانیکی استخوان شکسته- دکترآزاده شادمهر
    ۲- ابزار تحمل وزن در برای تحریک راه رفتن در بیماران مبتلا به اختلالات نورولوژیک
    ۳- ابزار رباتیک توانبخشی مچ دست – دکتر نورالدین نخستین انصاری

    Inventions:

    1) Mechanical stimulation device for broken bone -Dr Azadeh Shadmehr
    2) Gradual weight bearing device to trigger gate for patients with neurologic disorders-Dr Mohammad Reza Hadian
    3) Wrist Robohab device-Dr Noureddin Nakhostin Ansari

    Awards:

    1) Avecina, Hakim jorjani award-2013-Dr Nasrin Naseri
    2) Prize of outstanding researcher of Razi Festival,2011, Dr Noureddin Nakhostin Ansari
    3) Avecina, Hakim jorjani award-Prize of outstanding mentoring and teaching -2010-Dr Noureddin Nakhostin Ansari
    4) Second prize in the literature of Razi Festival-2009-Dr Mohammad Reza Hadian
    5) Third prize in the literature of Razi Festival-2008-Dr Mohammad Reza Hadian
    6) Avecina, Hakim jorjani Award-2007- Dr Azadeh Shadmehr


  • 1.Dry Needling در درمان اسپاستیسیته اندام فوقانی
    مدرسین: جناب آقای دکتر نورالدین نخستین انصاری و سرکار خانم دکتر صوفیا نقدی

    2. اصول تکنیکهای مالیگان در ستون فقرات
    مدرس: زهرا فخاری

    3. توانبخشی کودکان فلج مغزی و اختلال تاخیر حرکتی با تاکید بر تکنیک لویت
    مدرسین: پروین راجی و محمود محمدیان


  • – تاثیر کینزیوتیپینگ عضلات كمر بر کنترل پوسچر افراد سالم بعد از خستگی عضلات کمر
    – بررسی اثرتحریک گالوانیک دهلیزی بر حافظه فضایی موش صحرایی نر در مدل آلزایمر اسپورادیک القایی با استرپتوزوسین
    – تهیه نسخه فارسی آزمون ارزیابی سریع برای آفازی و تعیین پایایی و اعتبار آن
    – تأثیر کینزیوتیپ بر حس وضعیت مفصل زانو پس از جراحی بازسازی لیگامان صلیبی قدامی در وضعیت های با و بدون تحمل وزن
    – مقایسه اندازه جسم پینه ای و عملکرد سیستم شنوایی مرکزی در افراد تک زبانه و دوزبانه
    – مقایسه هم افزایی دوچشمی پتانسیل برانگیخته بینایی قبل و بعد از جراحی انکساری
    – بررسی شیوع مشکلات بلع در کودکان فلج مغزی مراجعه کننده به کلینیکهای گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران
    – ارتباط بین بهبودالگوی دفع و تغییر فعالیت اف ام ار آی و داینامیک ام آر آی لگن بعد از درمان بیوفیدبک در بیماران مبتلابه انقباض پارادوکس عضله پوبورکتالیس
    – ساخت و ارزشیابی ( تعیین روایی و پایایی) نسخۀ فارسی آزمون توجه انتخابی شنوایی تک گوشی (mSAAT )
    – بررسی تاثیر اسپلینت ضد پرونیشن استاتیک بر فعالیت های كودكان فلج مغزی همی پلژیک اسپاستیک 12-8 ساله با استفاده از مقیاس Activities Scale for Kids (ASK)
    – بررسی تاثیر آسیب زبانی بر آگاهی واج شناختی کودکان 5 ساله ی فارسی زبان مبتلا به اختلالات صدای گفتار
    – بررسی اثرات مصرف کوتاه مدت مکمل کراتین بر شاخص های پتانسیل برانگیخته عضلانی دهلیزی گردنی
    – ساخت و ارزیابی روایی و پایایی آزمون تراز قابل قبول نویزدر زبان فارسی
    – تهیه ی نسخه ی فارسی آزمون اعداد دایکوتیک منفرد و بررسی آن در كودكان باشنوایی طبیعی
    – بومی سازی و بررسی روایی و پایایی نسخه نرم‌افزاری آزمون «نیمرخ عناصر نوایی در ارتباط کلامی» برای کودکان بهنجار 5 تا 10 ساله و کودکان کم‌شنوای متوسط 8-7 ساله در زبان فارسی
    – بررسی رابطه بین مؤلفه‌های سرعت نامیدن، آگاهی واجشناختی و عملكرد خواندن و هجی کردن در كودكان طبیعی و نارساخوان
    – مقایسه پتانسیل های عضلانی برانگیخته دهلیزی گردنی و چشمی افراد هنجار با بیماران مبتلا به اسکلروز متعدد با و بدون پلاک اینفراتنتوریال

  • اولین اقدام در زمینه ایجاد مركزی جهت آموزش و تربیت افراد حرفه ای در رشته های مختلف توانبخشی (فیزیوتراپی، كاردرمانی) در اواخر سال ۱۳۴۲ برداشته شد. دانشكده پزشكی دانشگاه تهران طبق اساسنامه مورخ ۱۳۴۴/۴/۲۳ شورای مركزی دانشگاه ها عهده دار این وظیفه گردید كه در این راه از همكاری وزارت بهداری و سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز بهره جست. در آبان ماه ۱۳۴۷ تغییراتی در نحوه تدریس و طرز كار آموزش دانشجویان ایجاد گردید كه این مركز از سوی جامعه بین المللی فیزیوتراپی به رسمیت شناخته شد و به انستیتو فیزیوتراپی تغییر نام یافت و به خیابان كارگر فعلی نبش بلوار كشاورز انتقال یافت. وظیفه اصلی این مؤسسه آموزش و تربیت فیزیوتراپیست در سطح لیسانس بود كه برطبق برنامه مدون، دانش آموختگان از طرف دانشگاه تهران پس از گذراندن حداقل ۱۴۰ واحد آموزشی موفق به دریافت لیسانس فیزیوتراپی می شوند. در سال ۱۳۵۱ مطالعه جهت ایجاد رشته كاردرمانی (ارگوتراپی) آغاز گردید كه در بهمن ماه سال بعد به تصویب رسید از سال ۶۳ گامهای مؤثری در جهت ارتقاء سطح آموزش علوم توانبخشی برداشته شد و با تأسیس و پذیرش دانشجو افق های تازه ای در زمینه توانبخشی روشن گردید. اولین گروه دانشجویان مقطع كارشناسی ارشد فیزیوتراپی در سال ۶۷ فارغ التحصیل شده و به عنوان كادر آموزشی و هیئت علمی در دانشكده مشغول به كار شدند. اولین گروه دانشجویان مقطع كارشناسی شنوایی شناسی نیز در سال ۷۱ فارغ التحصیل شدند و عده ای از آنان به عنوان كادر آموزشی در دانشكده مشغول به كار شدند و بالاخره این مركز در خرداد ماه سال ۶۹ به دانشكده توانبخشی ارتقاء یافت و با هدف فراهم آوردن برنامه های آموزشی بر اساس نیاز كشور در جهت تربیت افراد متعهد ادامه فعالیت داد. دوره های كارشناسی گفتاردرمانی و كارشناسی ارشد شنوایی شناسی نیز در سالهای ۷۱ و ۷۴ به تصویب رسید و اقدام به پذیرش دانشجو شد. اولین دانشجویان مقطع كارشناسی ارشد شنوایی شناسی در سال ۷۵ فارغ التحصیل شدند. اولین دانشجویان رشته گفتاردرمانی در مقطع كارشناسی در سال ۷۴ پذیرش گردیده و در سال ۷۸ فارغ التحصیل شدند، در سال ۸۲ فارغ التحصیل گردیدند. روند تلاش در این دانشكده به همت مسئولین در جهت ارتقاء سطح كمی و كیفی آموزش و توان علمی آن به طور مستمر پیگیری می شود بطوریكه در نشستهای شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشكی و وزارت بهداشت با برقراری دوره دكتری تخصصی فیزیوتراپی (Ph.D) و كارشناسی ارشد گفتاردرمانی موافقت گردیده و بر این اساس از سال ۷۸-۷۹ تا كنون در رشته های فوق دانشجو پذیرفته می شود. در سال ۱۳۸۳ ضرورت ایجاد مقطع (Ph.D) جهت رشته های گفتاردرمانی و شنوایی شناسی نیز در وزارت بهداشت و درمان به تصویب رسید و از سال تحصیلی ۸۷-۸۸ پذیرش دانشجو دارد.